Mikromarc Webbsök

Barn i utsatta livssituationer
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Ohf : SAMHÄLLS- OCH RÄTTSVETENSKAP
Titel och upphov
  • Barn i utsatta livssituationer
Utgivning, distribution etc.
  • Gleerups utbildning, Malmö : 2008
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • Ohfb-c
  • Dofa
  • Emm-c
Upplaga
  • 1. uppl.
Fysisk beskrivning
  • 191 s.
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Barn i Sverige har det materiellt sett bättre än barn i flera andra delar av världen. Men trots att vi lever i ett välfärdssamhälle kommer det dagligen rapporter som visar att många barn och unga mår dåligt av olika skäl. Det finns flera orsaker till att barn och unga befinner sig i utsatta livssituationer. En del barn är utsatta för fysiska, psykiska, emotionella eller sexuella övergrepp, andra kanske för systematisk mobbning, kränkning eller trakasserier av kamrater i skolan. Forskningen och kunskapen om dessa barn är begränsad och Barn i utsatta livssituationer är ett bidrag till att öka förståelsen för deras situation. För att kunna stödja barn som har det svårt måste personer i barnets närmiljö vara uppmärksamma på barnets reaktioner. Det kan vara lärare i förskolan eller skolan eller personal på fritidshemmet som ser att ett barn far illa, men det kan också vara andra personer som finns runt om barnet. I boken ges exempel på vilka barn som löper risk att hamna i en utsatt livssituation och författarna diskuterar vad man kan göra för att hjälpa barn som far illa. Vilken roll har läraren? Vilka krav kan man ställa på skolan? Med goda pedagogiska miljöer kan man hjälpa och stödja barn, men vad är egentligen en god pedagogisk miljö? Boken vänder sig främst till studerande på lärarutbildningen och till redan yrkesverksamma lärare, men även till alla som arbetar med barn och unga.
Anmärkning: Språk
  • Mo svenska
Indexterm - Okontrollerad
Genre/Form
  • Bok Mo
Personnamn
ISBN
  • 978-91-40-66422-8
*00004583cam 12201261 a 4500
*00112858
*00520120410142313.0
*008081023s2008    sw ||||      |00| 0 swe
*020  $a978-91-40-66422-8
*035  $5Bo$a(Bo)564265
*035  $5Mo$a(Mo)b1701395
*035  $a(SE-LIBR)11200250$x11200250
*035  $a11200250
*08204$a362.709485$222
*084  $aOhfb-c$2kssb/8
*084  $aDofa$2kssb/8
*084  $aEmm-c$2kssb/8
*24510$aBarn i utsatta livssituationer /$cJane Brodin (red.)
*250  $a1. uppl.
*260  $aMalmö :$bGleerups utbildning,$c2008
*300  $a191 s.
*520  $aBarn i Sverige har det materiellt sett bättre än barn i flera andra delar av världen. Men trots att vi lever i ett välfärdssamhälle kommer det dagligen rapporter som visar att många barn och unga mår dåligt av olika skäl. Det finns flera orsaker till att barn och unga befinner sig i utsatta livssituationer. En del barn är utsatta för fysiska, psykiska, emotionella eller sexuella övergrepp, andra kanske för systematisk mobbning, kränkning eller trakasserier av kamrater i skolan. Forskningen och kunskapen om dessa barn är begränsad och Barn i utsatta livssituationer är ett bidrag till att öka förståelsen för deras situation. För att kunna stödja barn som har det svårt måste personer i barnets närmiljö vara uppmärksamma på barnets reaktioner. Det kan vara lärare i förskolan eller skolan eller personal på fritidshemmet som ser att ett barn far illa, men det kan också vara andra personer som finns runt om barnet. I boken ges exempel på vilka barn som löper risk att hamna i en utsatt livssituation och författarna diskuterar vad man kan göra för att hjälpa barn som far illa. Vilken roll har läraren? Vilka krav kan man ställa på skolan? Med goda pedagogiska miljöer kan man hjälpa och stödja barn, men vad är egentligen en god pedagogisk miljö? Boken vänder sig främst till studerande på lärarutbildningen och till redan yrkesverksamma lärare, men även till alla som arbetar med barn och unga.
*546  $5Mo$asvenska
*592  $aClip2MM$b2012-08-16
*653  $aElever
*653  $aSocial omsorg
*653  $aSkolans socialpsykologi
*653  $aBarn som far illa
*653  $aSkolsociala åtgärder
*653  $aSverige
*655 4$5Mo$aBok$2barn
*698  $5Htut$aIS 2013
*698  $5Htut$aOHK 2012
*7001 $aBrodin, Jane$4edt$0179272
*852  $cOhf : SAMHÄLLS- OCH RÄTTSVETENSKAP
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
Ex1Tillgängligt Timrå gy-skola Ohf : SAMHÄLLS- OCH RÄTTSVETENSKAP